Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Galéria inšpirácií Svetová architektúra

Tokyu Plaza Ginza

02.06.2017 | Karol Klanic

Chýrna tokijská obchodná štvrť má už aj svoju „bránu“

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Rubrika

Realizované

MiestoTokio, Japonsko
Rok2016
AutorNikken Sekkei
DodávateľShimizu Corporation
InvestorTokyu Real Estate
Úžitková plocha49 700 m2
Náklady na realizáciu1,44 mld. eur

Minulý mesiac udeľovali Versaillskú cenu v štyroch kategóriách komerčných budov. V kategórii nákupných centier ju získalo Tokyo Plaza Ginza od Nikken Sekkei, spoluautora dokončovaného Svetového obchodného centra kráľa Abdalláha vRijáde (304 m, 2017, Gensler).

Železobetónovú budovu, čiastočne s oceľovým rámom, nazývajú „brána do Ginzy“. Obkolesujú ju ulice, čo je v najväčšej japonskej nákupnej zóne ojedinelé.

Koji Fujii

Tokyu Plaza GinzaZdroj: Koji Fujii

Hlavným vstupom sa obracia ku križovatke Sukijabaši (pozrite si video), ulici Harumi a KK Expressway, viaduktu diaľničného obvodu Ginzy. Jedenásťpodlažné centrum s päťpodlažným suterénom charakterizujú aj ako 14-podlažný objekt, so zarátaním priestorov na strešnej terase a dvoch podzemných podlaží s reštauráciami a tridsiatimi obchodmi s lahôdkami, rybami a zmrzlinou, niektorými svetoznámymi.

Koji Fujii

Tokyu Plaza GinzaZdroj: Koji Fujii

Pri koncepcii fasády ako „nádoby svetla“ (pozrite si video) sa projektant inšpiroval brúsenými sklenými vázami Edo Kiriko. Tradícia týchto jemných vzorov vznikala od druhej polovice 19. do začiatku 20. storočia, čiže už od záveru obdobia Edo a počas Meidži.

Boli charakteristické pre Tokio. Edo – v preklade úzke ústie rieky, estuár – je pôvodný názov Tokia.

Koji Fujii

Tokyu Plaza GinzaZdroj: Koji Fujii

Svetielkujúcu ilumináciu fasády s plochou približne šesťtisíc štvorcových metrov vytvorila spoločnosť Panasonic. Okolo dvetisíc LED s parabolickými reflexnými platňami sa skrýva v rebrách záhybov fasády.

Permanentné pomalé zmeny vzorov riadené softvérom pôsobia prirodzene: „akoby bol ich zdrojom živý organizmus“, uvádza výrobca, ktorý realizoval aj ilumináciu Pražského hradu (2013) ako svoj zatiaľ jediný mimoáziský projekt tohto typu.

Koji Fujii

Tokyu Plaza GinzaZdroj: Koji Fujii

Pri prechodoch farebných odtieňov, „priťahujúcich pozornosť ako blikotanie ohňa alebo zvlnená vodná hladina“, zohľadnil aktuálne ročné obdobie, nidžúši sekki, čiže tradičných 24 zmien období, čas a poveternostné podmienky.

Panasonic

Tokyu Plaza Ginza - letné osvetlenieZdroj: Panasonic

Panasonic

Tokyu Plaza Ginza - zimné osvetlenieZdroj: Panasonic

Od vstupu zo Sukijabaši vedú eskalátory priamo k obchodom s odevmi na treťom podlaží. Budova ponúka 125 obchodov, reštaurácií a kaviarní.

Tokyo Plaza Ginza vytvorila nové verejné priestory, pomenované podľa spomínaného sklárskeho štýlu. Hala Kiriko na šiestom podlaží so sklenou stenou, ktorá sa vypína 27 metrov až k vrcholku, sa zrejme stane vyhľadávaným miestom s vyhliadkou na Ginzu. V kaviarni Sukijabaši Sabo budú pravidelne usporadúvať kultúrne podujatia.

Koji Fujii

Tokyu Plaza GinzaZdroj: Koji Fujii

Dve posledné podlažia sú reštauračnou zónou s päťdesiatimi podnikmi. V prvej zo strešných terás Kiriko (pozrite si video), zelenej a organickej Green Side s Čajovňou sakurano vysadili sakury symbolizujúce krátkodobú podstatu života.

Dizajn bielej terasy Water Side je kozmopolitný. Centrálna nádrž, zariadenie postmoderným nábytkom a rastliny preferované minimalizmom pripomenuli serveru city-cost atmosféru Los Angeles a označujú ju za jednu z najlepších tokijských reštaurácií.

Koji Fujii

Tokyu Plaza GinzaZdroj: Koji Fujii

Na ôsmom a deviatom podlaží je bezcolný obchod juhokórejského priemyselného konglomerátu Lotte v podobe terminálu, v ktorom dokonca inštalovali informačný systém príletov a odletov na tokijskom letisku Narita.

Tento takzvaný mestský bezcolný obchod je druhým najväčším v Japonsku, s očakávanými tržbami 120 miliónov eur ročne, čo by bola takmer polovica tržieb celého centra s predpokladanou ročnou návštevnosťou desať miliónov ľudí.

Koji Fujii

Tokyu Plaza GinzaZdroj: Koji Fujii

V suteréne je síce parkovisko len pre 170 áut, ale je spojené s garážami pre 800 áut v susednom obchodnom dome Niši-Ginza. Z druhého podzemného podlažia je tak ako z niektorých vedľajších budov prístupná stanica metra (Ginza-eki).

Budovu postavili na mieste niekdajšieho mostu cez hradobnú priekopu. Predtým tam stála deväťpodlažná administratívno-obchodná budova Ginza Toshiba (1934), ktorú investor kúpil v roku 2011.

Manish Prabhune

Tokyu Plaza GinzaZdroj: Manish Prabhune

Na ulici Harumi susedia s Tokyo Plaza Ginza architektonicky významné budovy. Najbližšiu, postmodernistickú Ginza Sony Building od Jošinobu Ašiharu (1966, pozrite si video), na konci marca zatvorili pre prestavbu (2022). Vedľa nej stojí Maison Hermes od RPBV (2001) a Armani Ginza Tower (2007) od Doriana & Massimiliano Fuksas (pozrite si video) od autorov Bory Mall v Bratislave.

Yanai Takahiro

Tokyu Plaza GinzaZdroj: Yanai Takahiro

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Rubrika Realizované

Tagy Komerčné nehnuteľnosti

Svetová architektúra

Svetová architektúra
  • Počet článkov: 154
  • Priemerná čítanosť: 3484
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Seriál Svetová architektúra prináša pravidelne výnimočné nové projekty z celého sveta.

Moje odkazy

Všetky články zo seriálu Svetová architektúra

Nástroje

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4 Diskusia

Rubrika

Svetová architektúra

Svetová architektúra
  • Počet článkov: 154
  • Priemerná čítanosť: 3484
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Seriál Svetová architektúra prináša pravidelne výnimočné nové projekty z celého sveta.

Moje odkazy

Všetky články zo seriálu Svetová architektúra

Kalendár sa načítava...