Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Galéria inšpirácií Svetová architektúra

Porto de Leixões

15.01.2016 | Karol Klanic

Portugalský terminál pre vyše tritisíc pasažierov zaoceánskych lodí

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Realizované

MiestoMatosinhos, Portugalsko
Rok2015
AutorLuís Pedro Silva Arquitecto
DodávateľFerreira - Construção, OPWAY - Engenharia
InvestorAdministração dos Portos do Douro e Leixões
Úžitková plocha1 500 m2
Náklady na realizáciu50 mil. eur

Minulý rok otvorili Terminál v Porto de Leixões (výslovnosť: Portu dži Leišois) v stotisícovom portugalskom meste Matosinhos susediacom s Portom. Bolo jedným z troch finalistov ceny Seatrade Cruise, najlepšieho prístavu na svete.

Stavba na promenáde Južného móla inšpiruje k prirovnaniam, napríklad puk bielej ruže. Autor Luís Pedro Silva však zdôrazňuje, že v tvare netreba hľadať inotaje – dlhé ramená jednoducho vedú ku kotviacej lodi, k mestu a vytvárajú krivky pohodlného vstupu do budovy (pozrite si video).

Fernando Guerra

Porto de LeixõesZdroj: Fernando Guerra

Oválny pôdorys s ramenami je však výsledkom zhody okolností. V roku 2008, už po výbere jedného z piatich variantov, ktoré ponúkol architekt, zareagovala Portská univerzita (UP) na úsilie investora Prístavnej správy Doura a Leixões (APDL) nájsť pre terminál aj komerčné využitie.

UP si prenajala priestor pre výskumný projekt Pólo do Mar. Až prepracovaný projekt podstatne väčšieho a zvýšeného objektu so šiestimi podlažiami a dvomi medziposchodiami, v ktorom univerzita obsadila štyridsať percent priestoru, získal terajšiu oblú podobu.

Fernando Guerra

Porto de LeixõesZdroj: Fernando Guerra

Pribudlo aj mimostredové kruhové átrium s priemerom šestnásť metrov. Vďaka nemu majú laboratóriá dostatok prirodzeného svetla.

Terminál vysoký 40 metrov postavili z bieleho železobetónu, sčasti zo samozhutniteľného betónu odolného morskej vode, s radiálne usporiadanými kruhovými stĺpmi. Založili ho vyše tristo pilótmi desať metrov do kamenného podložia.

Fernando Guerrra

Porto de LeixõesZdroj: Fernando Guerrra

Fasádu, ale aj interiér dotvárajú obklady z keramických panelov, ktorých na 16-tisíc štvorcových metrov vyrobila okolo milión najstaršia portugalská porcelánka Vista Alegre (1824) z prímorského mestečka Ílhavo. Na nepravidelne naklonených bielych šesťuholníkových vypuklých dlaždiciach sa odráža obloha a more, menia odtieň podľa časti dňa a ročného obdobia (pozrite si video).

Fernando Guerra

Porto de LeixõesZdroj: Fernando Guerra

V interiéri rovnako belostnom ako fasáda sú sporadické farebné akcenty: leštená mosadz, zemité omietky, medené plochy a čierna žula z rovnakého zdroja ako prístavné vlnolamy. Akcentom vstupnej haly na prízemí je reflexná nádrž v átriu. Z haly stúpa špirálová rampa do príjazdovej a ďalej do odjazdovej haly s čakacou zónou s kaviarňou a nákupnou časťou s trinástimi obchodmi.

Takmer sto priestorov pre 250 výskumníkov Ciimaru (Centrum morského a environmentálneho výskumu) zaberá tri podlažia a suterén s viváriom, horné poschodie obsadili úradníci APDL.

Fernando Guerra

Porto de LeixõesZdroj: Fernando Guerra

L. P. Silva tu navrhol aj multifunkčný priestor s plochou 600 štvorcových metrov so 14-metrovou zakrivenou sklenou stenou obrátenou na juh k Atlantiku, reštauráciu na dvoch etážach s terasou a komornú poslucháreň Sala de Actos.

Strešný amfiteáter, ktorý zdola nevidieť, je dimenzovaný pre 1 800 osôb, chránený pred severákmi. Protipožiarna ochrana neumožňuje využívať ho na predstavenia, ponúka posedenie s nezabudnuteľným výhľadom.

Fernando Guerra

Porto de LeixõesZdroj: Fernando Guerra

Ana Marques Maia

Porto de LeixõesZdroj: Ana Marques Maia

V jednotlivých variantoch navrhol L. P. Silva odlišné umiestenie terminálu, v definitíve je vzdialený od línie brehu okolo osemsto metrov. Stojí na mieste styku pobrežnej kosy s novým mólom z roku 2011, ktoré uzatvárajú marínu pre 170 lodí.

Časopis Revista de marinha pripomenul, že terminál je už štvrtým v Matosinhos, ale len prvým, ktorý stavali od počiatku na tento účel. Mólo dlhé 340 metrov a široké 18 metrov môže prijímať zaoceánske výletné lode dlhé do 320 metrov (pozrite si video), to znamená s výnimkou najväčších lodí transatlantických liniek, ako je napríklad Queen Mary 2 (345 m, 2002, 2620 cestujúcich).

Ana Marques Maia

Porto de LeixõesZdroj: Ana Marques Maia

Výhodná poloha vo vstupe do prístavu zjednodušuje manévrovanie. Nenarúša pritom premávky nákladných lodí.

Terminál prijme naraz viac ako tritisíc cestujúcich, ktorých podľa odhadu má cezeň prejsť 150-tisíc ročne. Poskytuje služby nielen ako zastávka medzinárodných výletných plavieb, ale aj ako ich východiskové či cieľové miesto, čo je pre prístav lukratívnejšie.

Carlos Romão

Porto de LeixõesZdroj: Carlos Romão

Pri drevenom Severnom termináli (1955) s kapacitou 750 cestujúcich v historickom susednom prístave Leça da Palmeira zo 17. storočia môže kotviť loď do dĺžky 250 metrov. Zariadenie budú využívať najmä pre špecializované plavby vínnej turistiky.

Carlos Romão

Porto de LeixõesZdroj: Carlos Romão

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Realizované

Tagy Turizmus a gastro

Diskusia (0 reakcií)

Svetová architektúra

Svetová architektúra
  • Počet článkov: 153
  • Priemerná čítanosť: 3618
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Seriál Svetová architektúra prináša pravidelne výnimočné nové projekty z celého sveta.

Moje odkazy

Všetky články zo seriálu Svetová architektúra

Nástroje

  • Tlačiť
  • 0 Diskusia

Rubrika

Svetová architektúra

Svetová architektúra
  • Počet článkov: 153
  • Priemerná čítanosť: 3618
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Seriál Svetová architektúra prináša pravidelne výnimočné nové projekty z celého sveta.

Moje odkazy

Všetky články zo seriálu Svetová architektúra

Kalendár sa načítava...