Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Galéria inšpirácií Svetová architektúra

Medzinárodné letisko v Bombaji

09.04.2015 | Karol Klanic

Nový terminál od newyorských architektov ukazuje kus indickosti

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika

Realizované

MiestoBombaj, Maháráštra, India
Rok2014
AutorSkidmore, Owings & Merrill
InvestorGVK
Úžitková plocha450 000 m2
Náklady na realizáciu814 mil. eur

Terminál 2 Medzinárodného letiska Čhatrapatího Šivádžího v Bombaji od newyorského ateliéru globálnej firmy Skidmore, Owings & Merrill (SOM) nominovali spolu s troma ďalšími jej projektmi na ceny A+ amerického servera The Architizer.

Pôdorys v tvare písmena X má pripomenúť tancujúceho páva korunkového (pozrite si video), symbol života, štátny symbol a štylizované oko na pávej vlečke stvárnili v znaku letiska.

Roberto Polidori

Terminál 2 Medzinárodného letiska v BombajiZdroj: Roberto Polidori

V obmedzenom priestore priamo v meste, kde na terminál zvýšila len 640-metrová šírka, umožnil rozvidlený tvar prijímať o sto lietadiel denne viac ako v termináli na priamke.

Cestujúci prichádzajú estakádou k najvyššiemu, štvrtému podlažiu štyridsaťpäťmetrovej budovy. V Indii sa s nimi zvyčajne lúči široké príbuzenstvo, ktoré nemá prístup do odletovej haly.

Roberto Polidori

Terminál 2 Medzinárodného letiska v BombajiZdroj: Roberto Polidori

Môžu im mávať aj cez dvojvrstvovú zavesenú sklenú stenu, ktorá zvnútra citeľne tlmí hluk letiska. Na rituál lúčenia prihliada aj štyridsaťmetrový presah strechy, chrániaci pred horúčavou a vrtkavým počasím v monzúnovom období.

Takzvaná strecha HHR (Head House Roof) je výnimočná najväčšími ázijskými oknami s plochou päťsto štvorcových metrov. Strechu dlhú 350 a širokú 275 metrov nesú integrované betónové kompozitné stĺpy s oceľovou výstužou na kríž (mega-columns).

Roberto Polidori

Terminál 2 Medzinárodného letiska v BombajiZdroj: Roberto Polidori

Veľkorysý rozostup – 64 metrov severojužne a 34 metrov východozápadne – dosiahli postupným rozširovaním kolmých a diagonálnych nosníkov pred spojením so stĺpmi. Vo výstavbe v stiesnených podmienkach a za plnej premávky letiska nemohli použiť vežové žeriavy a na manipuláciu s obrovskými konštrukčnými prvkami využili priamo megastĺpy vo výške budovy (pozrite si video).

Roberto Polidori

Terminál 2 Medzinárodného letiska v BombajiZdroj: Roberto Polidori

Predvstupový kazetový strop plynulo pokračuje v hale, pričom sa mení len výstuž lisovaných sklených vlákien z betónu klimaticky odolného GFRC na sadrovec v GFRG, ktoré podobne ako okenné panely vyrobili v Číne.

Formy okolo pätnásťtisíc komponentov z lepenej syntetickej výstuže (FRP) zhotovila päťosovým obrábacím strojom riadeným počítačom globálna firma Formglas s centrálou v Kanade. Je známa ako dodávateľ stropov a stĺpov do Burdž al-Arab.

SOM

Výstavba Terminálu 2 Medzinárodného letiska v BombajiZdroj: SOM

Tvar kaziet sa komplikuje v prechodoch do stĺpových hlavíc s priemerom takmer 34 metrov, kde sa postupne predlžujú. SOM ich zvýraznil svetelne.

Ako uviedol projektant Roger Duffy, panely sú vyrobené tak precízne, že „nevidieť spojenie stropov so stĺpmi. Vyzerajú ako z jedného kusu kameňa.“ Ich jemný povrch dosiahli pieskovaním a leštením foriem.

SOM

Výstavba Terminálu 2 Medzinárodného letiska v BombajiZdroj: SOM

V strede navrhli otvory s laminovanými šošovkami s dichroickým filmom, ktoré odrážajú svetlo zo stropnými okien, v noci z projektorov (Hoffmeister FOCA) vo farebnosti závislej od uhla dopadu. Na strope a na podlahe vytvárajú geometrické vzory.

Pri správnom osvetlení vyzerajú podľa R. Duffyho ako z farebných skiel palácov v Rádžastháne. Pre časopis Amerického inštitútu architektov uviedol, že investor požadoval indický ráz budovy.

SOM

Terminál 2 Medzinárodného letiska v BombajiZdroj: SOM

Sám terminál inšpirovali vonkajšie haly mandapa hinduistických chrámov a kazety vytvorili podľa očí na pávích vlečkách. Želanie investora pomáhala SOM plniť domáca dizajnérska firma Abu Jani Sandeep Khosla.

Bombajské letisko spojili z vnútroštátneho Santa Cruz Airport, neskoršieho Terminálu 1, a Sahar Airpor – Terminálu 2 (1981), nazvaných podľa štvrtí, kde ležia. Dnešným názvom si uctili vládcu tejto časti západnej Indie v 17. storočí.

Siddhesh Savant Sandeep Savant

Terminál 2 Medzinárodného letiska v BombajiZdroj: Siddhesh Savant Sandeep Savant

Terminál 2 (410-tisíc m2) je najväčší z dvanástich, ktoré SOM realizovali v ôsmich štátoch. Tvorí jednu z etáp modernizácie za vyše 1,8 miliardy eur, realizovanej od roku 2007, krátko po privatizácii letiska.

Rýchlo rastúce letisko bolo v roku 2013 s 31 miliónmi cestujúcich 48. najrušnejším na svete. Po dokončení v tomto roku ním bude ročne prechádzať 40 miliónov cestujúcich.

Denne sa v nepretržitej prevádzke terminálu má uskutočňovať deväťdesiatpäť letov so špičkou v noci pri kapacite 9 900 cestujúcich za hodinu. Počtom prepravených osôb sa vyrovná minuloročnému výsledku najväčšieho indického letiska Indiry Gándhíovej v Díllí.

Siddhesh Savant Sandeep Savant

Terminál 2 Medzinárodného letiska v BombajiZdroj: Siddhesh Savant Sandeep Savant

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Realizované

Tagy Komerčné nehnuteľnosti, Turizmus a gastro

Svetová architektúra

Svetová architektúra
  • Počet článkov: 153
  • Priemerná čítanosť: 3616
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Seriál Svetová architektúra prináša pravidelne výnimočné nové projekty z celého sveta.

Moje odkazy

Všetky články zo seriálu Svetová architektúra

Nástroje

  • Tlačiť
  • 1 Diskusia

Rubrika

Svetová architektúra

Svetová architektúra
  • Počet článkov: 153
  • Priemerná čítanosť: 3616
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Seriál Svetová architektúra prináša pravidelne výnimočné nové projekty z celého sveta.

Moje odkazy

Všetky články zo seriálu Svetová architektúra

Kalendár sa načítava...